خانه / اخبار کمیته ماهیگیری / بازدید کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان قروه از سد مخزنی سورآل- ژاوه

بازدید کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان قروه از سد مخزنی سورآل- ژاوه

 

هشدار به ماهیگیری در سد سورآل – ژاوه

در بازدید کمیته ماهیگیری ورزشی شهرستان قروه از سد ژاوه ( سورال) و نمونه برداری از ماهیان سد متوجه شدیم که طیف وسیعی از ماهیان شکم هایشان به طور غیر طبیعی متورم شده است، با کالبد شکافی نمونه دیدیم که انگل لیگولا از حفره شکمی ماهی به طرز وحشت ناکی بیرون زد، با روعیت این وضعیت به بررسی محیطی پرداختیم که علت را بیابیم. ورود پس آب سطحی روستای بالا دست که به همراه خود فضولات حیوانی را وارد آب سد مینماید، از آن بدتر رها سازی گسترده ماهی قرمز با تعداد زیادی در این سد و آلوده بودن آنها به انگل لرنه آ، و قارچ که به سادگی در کناره های سد رفت و آمدمیکنند قابل دیدن است. وجود این سه انگل در یک سد تحدید بزرگ برای آلودگی آب آشامیدنی روستاهای پایین سد را به همراه دارد، چون بارش های بهاری امسال بسیار خوب بوده و سد مذکور سر ریز زیادی دارد.

توضیحات علمی تر از انگل لیگولا :

لیگولا اینتستینالیس سستودی است که شکل پلروسرکوئید آن در حفره ی شکمی ماهیان آب شیرین به ویژه کپور ماهیان جایگزین شده و ایجاد بیماری لیگولوز می کند.

کرم بالغ در روده ی پرندگان و پستانداران زیست می کند. اسکولکس آن کوچک و سه ضلعی است. بوتریاها به شکل شکاف های کم عمق بوده و فاقد گردن می باشند. طول آن به ۱۰ الی ۱۰۰ سانتی متر و عرض آن به ۰٫۶ تا ۱٫۲ سانتی متر می رسد. بدن این کرم بدون بند و یک تکه بنظر می آید اما در واقع بدن کرم دارای بند است. در هر بند یک دستگاه تولید مثل وجود دارد. میزبان واسط اول آن یک پاروپا و میزبان واسط دوم آن ماهیها هستند. پلروسرکوئید به میزبان اختصاصی نیست و انواع ماهیان آب شیرین و لب شور را مبتلا می کند. طول پلروسرکوئید به چندین سانتی متر و گاهی بیش از ۲۰ سانتی متر می رسد.

جالب اینجاست که گاهی تعداد انگل در داخل حفره بطنی بدن ماهی به قدری زیاد است که وزن توده ی انگل از وزن خود ماهی بدون احتساب انگل بیشتر می شود .

ماهی با خوردن پاروپای آلوده مبتلا می شود. پروسرکوئید در روده ی ماهی آزاد شده، از دیواره ی روده نفوذ می کند و وارد حفره ی شکمی می شود. در حفره ی شکمی تبدیل به شکل پلروسرکوئید شده و تا زمانی که ماهی توسط میزبان نهایی (انسان) خورده شود در آنجا باقی می ماند. به نظر می رسد که لیگولا مهمترین کرم نواری باشد که به کپور ماهیان حمله می کند و تهدید مهمی برای جوامع ماهیان پرورش یافته و طبیعی می باشد. طبیعت سمی این انگل، باعث می شود تا تمامی سطوح قابل دسترس بدن میزبان را پر کند هر چند که میزبان در اندازه ی ابتدایی و کوچکش باشد.

 

درمان:

برای آب های آزاد یا نیمه آزاد مانند سد سورآل، راه درمان قطعی وجود ندارد اما برای استخر های پرورش و محیط های بسته، راه درمانی غوطه وری در محلول ۳ در ۱۰۰۰۰۰ از اسید پیکریک در مدت ۱ ساعت و یا استفاده از دی ان بوتیل اکسید قلع به میزان ۲۵۰ میلی گرم یه ازای هر کیلوگرم ماهی می باشد. که جواب خواهد داد.

حتما ببینید

برگزاری همایش ماهیگیری ورزشی یادبود شهدای عملیات بیت المقدس و شهدای یگان حفاظت محیط زیست

در تاریخ ۱۳۹۶/۰۳/۰۵ همایش ماهیگیری ورزشی یادبود شهدای عملیات بیت المقدس و شهدای یگان حفاظت محیط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.